27 ژوئن 2022- بیش از 40 درصد از بزرگسالان آمریکایی چاق هستند، وضعیت پیچیده ای که می تواند خطر ابتلا به دیابت، بیماری­های قلبی عروقی و برخی سرطان­ها را افزایش دهد. یکی از مکانیسم هایی که چاقی می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود، ایجاد التهاب مزمن با درجه ی پایین، و در نتیجه تجمع سلول های ایمنی در بافت های حساس به انسولین است. دانشمندان فرض می کنند که معکوس کردن این التهاب مزمن می تواند از بروز بیماری های مرتبط با چاقی از جمله دیابت جلوگیری کند و احتمالاً کاهش وزن را تسهیل کند.

در این مقاله ی جدید که در Nature Metabolism منتشر شد، محققان مرکز دیابت جاسلینو بیمارستان زنان بریگهام دریافتند که قرار گرفتن در معرض دمای پایین، التهاب ناشی از چاقی را برطرف می‌کند و در عین حال حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز را در موش‌هایی که بر اثر تغذیه چاق شده بودند، بهبود می‌بخشد. این تیم همچنین نشان داد که این فرآیند به بافت چربی قهوه‌ای بستگی دارد - که گاهی اوقات به عنوان "چربی خوب" در نظر گرفته می‌شود - که در اثر سرما، یک مولکول طبیعی به نام Maresin 2 تولید می‌کند. بافت چربی قهوه ای به عنوان یک غده ی درون ریز فعال شناخته می شود زیرا مولکول هایی را ترشح می کند که با بافت های دیگر ارتباط برقرار می کنند و متابولیسم را تنظیم می کنند، به دفع انرژی ذخیره شده کمک می کنند و ممکن است به طور بالقوه باعث کاهش وزن و سلامت متابولیک شوند.

پرفسور Yu-Hua Tseng، نویسنده ی راهبر مشترک این مقاله و محقق ارشد در بخش فیزیولوژی و متابولیسم یکپارچه در مرکز دیابت جاسلین و استاد پزشکی در دانشکده ی پزشکی هاروارد، گفت: شواهد گسترده نشان می دهد که چاقی و سندرم متابولیک با التهاب مزمن که منجر به مقاومت سیستمیک به انسولین می شود، مرتبط است، بنابراین رفع التهاب در چاقی می تواند درمانهای امیدوارکننده ای را برای بیماریهای مرتبط با چاقی ارائه دهد. ما متوجه شدیم که قرار گرفتن در معرض سرما باعث کاهش التهاب و بهبود متابولیسم در موشهای چاق می شود که حداقل تا حدودی با فعال شدن بافت چربی قهوه ای انجام می گردد. این نتایج یک عملکرد جدید را برای فعال نمودن بافت چربی قهوه ای در حل التهاب ناشی از چاقی نشان می دهد.

در دو مطالعه­ی قبلی، پرفسورTseng  و همکارانش کشف کرده بودند که قرار گرفتن در معرض سرما می تواند چربی قهوه ای را برای تولید واسطه های لیپیدی خاص فعال کند، و این واسطه های لیپیدی متابولیسم مواد مغذی را تنظیم می کنند. در مطالعه ی حاضر، محققان نقش جدیدی را برای یک واسطه لیپیدی تولید شده از بافت چربی قهوه ای برای رفع التهاب شناسایی کردند.

در مطالعه ی حاضر، دانشمندان یک مدل موش چاق را با تغذیه با یک رژیم غذایی پرچرب غربی پرورش دادند. هنگامی که حیوانات در معرض یک محیط سرد (حدود 40 درجه فارنهایت) قرار گرفتند، محققان مشاهده نمودند که حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز در این حیوانات بهبود یافت و وزن بدن آنها در مقایسه با حیوانات کنترل که در یک منطقه ی دمایی خنثی قرار داشتند، کاهش یافت- منطقه ی دمایی خنثی، دمای محیطی است که در آن بدن برای حفظ دمای مرکزی بدن خود نیازی به تولید گرما ندارد. علاوه بر این، دانشمندان همچنین متوجه بهبود قابل توجه التهاب شدند که با کاهش سطوح یک نشانگر التهابی اصلی اندازه‌گیری شد.

پرفسور متیو اسپایت، محقق ارشد در بیمارستان زنان و بریگهام و دانشیار بیهوشی در دانشکده پزشکی هاروارد، گفت: ما دریافتیم که بافت چربی قهوه‌ای، مولکول مارسین ۲را تولید می‌کند که التهاب را به صورت سیستمی و در کبد برطرف می‌کند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که بافت چربی قهوه‌ای به رفع التهاب در چاقی از طریق تولید این واسطه مهم لیپیدی کمک می کند.

علاوه بر این، این یافته ها همچنین نشان می دهد کهمارسین ۲می تواند کاربردهای بالینی به عنوان درمانی برای بیماران مبتلا به چاقی، بیماری متابولیک یا سایر بیماری های مرتبط با التهاب مزمن داشته باشد. با این حال، این مولکول بطور خود به خود به سرعت در بدن تجزیه می شود. پرفسور Tseng و همکارانش به دنبال یک آنالوگ شیمیایی پایدارتر برای استفاده ی بالینی هستند.

محققان اشاره کردند که مطالعات انسانی متعدد در موسسه ی جاسلین و سایتهای تحقیقاتی دیگر نشان داده بود که قرار گرفتن در معرض دمای سرد ملایم (50 تا 55 درجه فارنهایت) برای فعال کردن بافت چربی قهوه ای و بهبود متابولیسم کافی است، اگرچه مکانیسم آن به خوبی شناخته نشده بود و اکنون ما مکانیسم این مسیر میانبر برای بهبود سلامت متابولیک را کشف کردیم.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/cold-temps-may-help-to-combat-obesity-and-related-metabolic-diseases-by-reducing-inflammation-researchers-find